Volejte - 606 055 050 (Po - Pá - 8:00 - 16:30)
Zima je nejhorším obdobím především pro baterie. Co dělat, když auto při startu v mrazech nechytne? Proč v zimě dochází k takovému opotřebení? Může za to klesající teplota, která zpomaluje veškeré chemické reakce, tedy i tu, při níž v olověné baterii vzniká elektrický proud. Výsledkem toho je při minus osmnácti stupních startovací výkon na 40 procentech původního, energetické nároky startu promrzlého motoru přitom stoupají zhruba na 210 procent. Pokud je navíc původní výkon baterie snížen opotřebením, snadno dojde k vybití baterie.
Co tedy dělat, aby k něčemu takovému nedošlo? Podle odborníků stačí před výjezdem do zimy změřit klidové napětí na svorkách, tedy napětí, které má baterie ve chvíli, kdy ve voze neběží žádné spotřebiče. Jestliže multimetr ukáže hodnotu přes 12,5 V, je baterie zřejmě v pořádku, hodnoty nižší než 12,4 V naopak vyžadují nabití. Modernějším řešením než takzvané zátěžové testy s odporovou spirálou jsou testery pracující s vnitřními odpory baterie. Obsluha při nich navolí příslušný startovací proud (uvedený na každé autobaterii) a hned zjistí, zda baterie potřebuje jen dobít, nebo je třeba jí vyměnit za novou. Pokud nastane druhá varianta, je vhodné v každém případě proměřit dobíjení.
Při nákupu baterií je třeba dbát na rozměr, minimální kapacitu a startovací proud baterie stanovený vrýobcem. Výrazně větší baterie s mnohem větší kapacitou by totiž mohla představovat neúměrnou zátěž pro alternátor vozidla. Obecně pak platí, že čím bohatší elektrická výbava, tím výkonnější baterii by vůz měl mít.
Jaké jsou rady pro co nejdelší používání baterie? Životnost baterie zkracují vysoké teploty, nedostatečné nabíjení a otřesy. Při delší odstávce je proto doporučeno zajistit maximální nabití baterie. Při malém poklesu nabití lze použít běžnou nabíječku, vyšší pokles u většiny Ca/Ca baterií zajistí jen profesionální automechanik.
Mezi další doporučení patří udržovat povrch baterie mezi kontakty čistý a suchý či nahrazení plechových spojek olověnými a jejich časté mazání. Při samostatné výměně baterie je třeba mít otevřené dveře vozidla a mít u sebe klíče. Postupy na obnovení základních poloh oken či posuvné střechy jsou u jednodušších vozů popsány v návodech k obsluze. U vozů se senzorem stavu baterie (takzvaným inteligentním dobíjením) se doporučuje navštívit co nejdříve značkový servis, aby o výměně akumulátoru informoval řídicí jednotku vozidla.
Nabídka startovacích kabelů je dnes velmi široká, při jejich výběru je vhodné dbát především na tloušťka kabelu. Pro osobní automobily se zážehovými motory jsou doporučovány kabely s průřezem větším než 16 milimetrů čtverečních, pro motory o objemu nad 2,5 litru a turbodiesely je doporučeno používat kabely s průřezem od 25 milimetrů čtverečních výše.
Při zapojování kabelů by mělo být vypnuté zapalování u obou vozidel. Nejprve se svorky červeně označeného kabelu připojí ke kladnému pólu (+) vybitého akumulátoru a následně ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. Na ten se pak připnou na záporný pól (-) jedna svorka černě označeného kabelu a ta druhá se u "vybitého" vozidla připojí na kovovou část v motorovém prostoru, u nových vozidel bývá tento kostřící bod často označen znamínkem mínus. Nabití vozu však nemusí přijít okamžité, doporučuje se počkat i 15 minut, než motor "chytne". Vhodné je také vyzkoušet, zda vybitý vůz po zprovoznění "šlape" i bez podpory druhého auta.
Copyright © 2024 NEJKOLA Autoservis Olomouc, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.
Internetový obchod EasyShop® 3.9
©
IT STUDIO s.r.o.