Volejte - 606 055 050 (Po - Pá - 8:00 - 16:30)
Opravdu se stalo módou dojíždět zimní pneumatiky v létě v případě, že hloubka jejich vzorku pro zimní provoz už není vhodná, ale ještě splňuje zákonný limit 1,6 milimetru. Provoz zimních pneumatik v létě ale vyžaduje rozumnou jízdu. "Většina řidičů se vůbec neuvědomuje, že pneumatika má naprosto jiné složení směsí a velké množství lamelek. Takže když pneumatiku zahřejeme rychlou jízdou, zpomalováním, brzděním a zatáčením, ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pneumatika podstatně hůř řídí," upozorňuje Jiří Patera z Polygonu Most.
Zimní pneumatiky nejsou zimními jen z hlediska hrubšího záběrového vzorku. Ten má jistě své velké opodstatnění při jízdě po sněhu, nicméně stejně důležité jako hrubý vzorek je i změněné složení směsi materiálu použitého na výrobu běhounu. Zimní pneumatiky obsahují více látky, která se jmenuje silika. Silika je speciálně upravený oxid křemičitý, který se přidává do běhounové směsi, a pneumatika díky ní vyniká lepší přilnavostí zejména na mokrém povrchu za nízkých teplot.
Měkčí směsi a speciální dezén zimních pneumatik jsou pro jízdu při vyšších teplotách nevhodné. Výsledky testů ukazují, že v závislosti na stavu vozovky a teplotě se mohou výkonové parametry mezi zimními a letními pneumatikami v oblastech brzdného výkonu nebo ovladatelnosti lišit o 8 až 30 %. V některých případech, například na mokru, při teplotě vzduchu cca 30 °C, má vozidlo, vybavené kvalitními letními pneumatikami, až o 30 % kratší brzdnou dráhu než vozidlo na zimních pneumatikách. Za určitých podmínek může tento rozdíl dosáhnout dokonce i dvounásobku délky osobního vozu! Ovšem Jake Rønsholt, ředitel oddělení korporátní a značkové komunikace společnosti Bridgestone Europe, vysvětluje, že bezpečnost není jedinou záležitostí, která stojí v tomto ohledu za úvahu: „Při vyšších teplotách mají zimní pneumatiky také vyšší valivý odpor než letní pneumatiky, což znamená, že v porovnání s letními pneumatikami budou všeobecně hlučnější, zvýší spotřebu paliva a způsobí vyšší emise CO2. Zimní pneumatiky mají při vyšších teplotách navíc sklon k rychlejšímu opotřebení. Samozřejmě přesně naopak je tomu v zimě, kdy rychlejšímu opotřebení podléhají tvrdší směsi letních pneumatik.“ Jinými slovy, nejbezpečnějším a nejekonomičtějším řešením je střídat dvě sady pneumatik – jednu pro zimní období a jednu pro léto – a dbát na jejich výměnu ve vhodnou dobu. Výzkum společnosti Bridgestone opakovaně ukázal, že používání letních a zimních pneumatik ve vhodných podmínkách výrazně prodlužuje životnost obou sad pneumatik. Vyšší počáteční investice se tím velmi rychle vrátí díky nižším celkovým nákladům a vyšší bezpečnosti pro řidiče, cestující a ostatní účastníky silničního provozu.
Opotřebení moderních zimních pneumatik v letním provozu je zhruba o 20 procent vyšší v porovnání s letními. Samozřejmě, že existují i takzvané univerzální gumy pro zimní i letní období. Podle odborníků ale nejsou dobrou volbou. "V létě představují univerzální pneumatiky větší hluk a spotřebu paliva. V zimě mají menší záběr na sněhu než pneumatiky zimní, tudíž univerzální pneumatika nemá velký význam."
Copyright © 2024 NEJKOLA Autoservis Olomouc, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.
Internetový obchod EasyShop® 3.9
©
IT STUDIO s.r.o.