28.02.2017

Použití zimních pneu v létě - dojíždění vzorku

zimnipneuvlete.jpg
Za necelý měsíc přestane platit povinnost mít na voze zimní pneu. Je tedy nejvyšší čas přezout ze zimních na letní pneumatiky, pokud jste to už neudělali. Možná ale u svých ojetých zimních pneumatik uvažujete o tom, že je přes léto dojezdíte a na zimu koupíte nové. Dělá to tak stále víc řidičů. Ale je to rozumné hlavně z pohledu bezpečnosti a nákladů?

Opravdu se stalo módou dojíždět zimní pneumatiky v létě v případě, že hloubka jejich vzorku pro zimní provoz už není vhodná, ale ještě splňuje zákonný limit 1,6 milimetru. Provoz zimních pneumatik v létě ale vyžaduje rozumnou jízdu. "Většina řidičů se vůbec neuvědomuje, že pneumatika má naprosto jiné složení směsí a velké množství lamelek. Takže když pneumatiku zahřejeme rychlou jízdou, zpomalováním, brzděním a zatáčením, ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pneumatika podstatně hůř řídí," upozorňuje Jiří Patera z Polygonu Most.

Zimní pneumatiky nejsou zimními jen z hlediska hrubšího záběrového vzorku. Ten má jistě své velké opodstatnění při jízdě po sněhu, nicméně stejně důležité jako hrubý vzorek je i změněné složení směsi materiálu použitého na výrobu běhounu. Zimní pneumatiky obsahují více látky, která se jmenuje silika. Silika je speciálně upravený oxid křemičitý, který se přidává do běhounové směsi, a pneumatika díky ní vyniká lepší přilnavostí zejména na mokrém povrchu za nízkých teplot.

Měkčí směsi a speciální dezén zimních pneumatik jsou pro jízdu při vyšších teplotách nevhodné. Výsledky testů ukazují, že v závislosti na stavu vozovky a teplotě se mohou výkonové parametry mezi zimními a letními pneumatikami v oblastech brzdného výkonu nebo ovladatelnosti lišit o 8 až 30 %. V některých případech, například na mokru, při teplotě vzduchu cca 30 °C, má vozidlo, vybavené kvalitními letními pneumatikami, až o 30 % kratší brzdnou dráhu než vozidlo na zimních pneumatikách. Za určitých podmínek může tento rozdíl dosáhnout dokonce i dvounásobku délky osobního vozu! Ovšem Jake Rønsholt, ředitel oddělení korporátní a značkové komunikace společnosti Bridgestone Europe, vysvětluje, že bezpečnost není jedinou záležitostí, která stojí v tomto ohledu za úvahu: „Při vyšších teplotách mají zimní pneumatiky také vyšší valivý odpor než letní pneumatiky, což znamená, že v porovnání s letními pneumatikami budou všeobecně hlučnější, zvýší spotřebu paliva a způsobí vyšší emise CO2. Zimní pneumatiky mají při vyšších teplotách navíc sklon k rychlejšímu opotřebení. Samozřejmě přesně naopak je tomu v zimě, kdy rychlejšímu opotřebení podléhají tvrdší směsi letních pneumatik.“ Jinými slovy, nejbezpečnějším a nejekonomičtějším řešením je střídat dvě sady pneumatik – jednu pro zimní období a jednu pro léto – a dbát na jejich výměnu ve vhodnou dobu. Výzkum společnosti Bridgestone opakovaně ukázal, že používání letních a zimních pneumatik ve vhodných podmínkách výrazně prodlužuje životnost obou sad pneumatik. Vyšší počáteční investice se tím velmi rychle vrátí díky nižším celkovým nákladům a vyšší bezpečnosti pro řidiče, cestující a ostatní účastníky silničního provozu.

Opotřebení moderních zimních pneumatik v letním provozu je zhruba o 20 procent vyšší v porovnání s letními. Samozřejmě, že existují i takzvané univerzální gumy pro zimní i letní období. Podle odborníků ale nejsou dobrou volbou. "V létě představují univerzální pneumatiky větší hluk a spotřebu paliva. V zimě mají menší záběr na sněhu než pneumatiky zimní, tudíž univerzální pneumatika nemá velký význam."